Educatie

Eerste hulp bij spreekbeurten

De eerste scholen zijn weer begonnen en scholieren zijn dus weer aan het werk gezet. Elk schooljaar hoort daar ook weer een spreekbeurt bij. Laat de NBV nou een onwijs gaaf spreekbeurtpakket hebben! Het pakket bevat twee grote posters die uitleg geven over het bijenvolk en bestuiving, 40 happertjes met bijenweetjes om uit te delen, een jeugdfolder met alle info die nodig is voor een spreekbeurt, een kleurplaat en een informatieblad met tips voor meer (online) info en bezienswaardigheden m.b.t. bijen. Gaaf toch?! Bekijk en/of bestel het pakket via deze link ->

Bijenles basisonderwijs

1. Inleiding

Sedert meer dan 35 jaar verzorgt de vereniging een vorm van natuureducatie ten
behoeve van het basisonderwijs in Hengelo. Vanzelfsprekend ligt het hoofdaccent op de honingbijen. Hun ontwikkeling, de functie in de natuur, de bestuiving, bijenproducten en de geneeskrachtig eigenschappen van bijvoorbeeld honing. Tevens wordt aandacht besteed aan de bijen die niet in groepsverband leven: de zgn solitaire bijen.

2. Wanneer?

In april kunnen klassen de bijenstal aan de Landmansweg bezoeken. De bijen zijn dan doorgaans nog rustig. In de maand mei kan er “bijenles”op de school worden gegeven. De imkers nemen dan diverse materialen en een zgn demokast mee. Dat is een in
de hoogte doorgezaagde bijenkast. Achter glas kunnen de kinderen de diverse bijenactiviteiten zien en door de handen op het glas te leggen ook de warmteproductie van het bijenvolkje ervaren.
Doordat de imkers diverse attributen bij zich hebben, kunnen ook kinderen met een zwakke concentratie de lessen goed volgen. Doorgaans vinden de kinderen het heel leuk om raten vast te houden, een echt imkerpak aan te trekken, honing te proeven en de demokast te bekijken. Een bezoek aan de bijenstal geeft het beste beeld van de imkerij. Daar zijn veel bijenkasten, er is een slingerruimte en er is een bijentuin met veel ruimte.

3. Aanmelding

Rond de jaarwisseling worden de Hengelose scholen via email uitgenodigd om deel te nemen aan het bijenlesprogramma. Voorkeuren qua tijdstip en plaats kunnen worden kenbaar gemaakt. Eind februari wordt er met de scholen overlegd en wordt het jaarprogramma vastgesteld..

Vanzelfsprekend kan de aanmelding ook via deze site: bij de heer J.H. Scholte bijenhengelo@live.nl

4. Inkadering

De informatie van de bijenles bereikt de leerlingen het beste als binnen de school het een plaats heeft in de algemene natuureducatie of misschien een bijenproject voor de kinderen.
Vanzelfsprekend willen wij daarover eventueel wel adviseren. Dit kan wederom via de heer Scholte (voornoemd) of door contact te zoeken met imker die de bijenles gaat geven. Door ons wordt naam en telefoonnummer van deze imker doorgegeven aan de school nadat het rooster is vastgesteld.

5. Kosten

Dit is een kleine bijdrage die wordt gevraagd in de aanzienlijke kosten van de vereniging. Omdat met sommige scholen het voor ons zeer moeilijk was om de faktuur betaald te krijgen (dwz teveel administratieve lasten voor ons) willen we voortaan cash (handje contantje) betaling van 10 euro per les. Vanzelfsprekend verschaffen wij een betalingsbewijs. Indien slechts betaling per bank mogelijk is , dan brengen wij (helaas) 5 euro aan kosten in rekening.