Cursussen

september 2024
Geen evenementen gevonden!

Cursus Bijenhouden

De werkgroep Kennis organiseert elk jaar de cursus: “Basiscursus Bijenhouden”. Dit jaar, 2024, is de cursus vol; je kunt op de lijst voor volgend jaar door een bericht te sturen naar secretaris@bijenteeltvereniginghengelo.nl. Het omvat theorie lessen en praktijk lessen.
De cursus begint in het vroege voorjaar.
Die eerste avond maken de cursisten kennis met allerlei imkermaterialen en bijenwoningen.
Vier donderdagavonden theorie volgen daarna nog.
De praktijklessen beginnen traditiegetrouw met het maken van raampjes en insmelten van kunstraat
in het Raathoes van de Bijentuin. Ook het honing-slingeren komt aan bod.
De praktijklessen staan onder deskundige leiding van leden van de vereniging en worden gegeven in de bijenstal aan de Landmansweg in Hengelo. Op het eind volgt een examen.

Cursus Korfvlechten

De laatste jaren is in het voorjaar een cursus korfvlechten gegeven. De cursus wordt gegeven in het Raathoes.

Bijpraatavonden
Elke maand zijn er bijpraatavonden.
Deze avonden worden in de zomermaanden (april t/m september) op de tweede maandagavond van de maand in ’t Raathoes aan de Landmansweg gegeven. In de wintermaanden (oktober t/m maart) zijn ze op de tweede maandag van de maand in  ’t Schöpke” .

De avonden hebben meestal een thema. Inloop is half acht, start van het programma is acht uur. Zie onze agenda.
In vorige jaren zijn aan de orde geweest o.a.: Poep/bijenpoep, Koninginnenteelt, Honingkeuring, concurrentie tussen verschillende soorten bijen, vaktaal in de imkerij, Koninginnenteelt en wilde bloemen voor bijen.